El intelectual: definiciones y polémicas en la Transición política española

The intellectual: definitions and controversies during the Spanish political transition.

Juan Pecourt

Revista Sistema nº 223 – Octubre 2011 – págs. 109-127

Resumen: Los intelectuales de la Transición política española participaron activamente en los debates ideológicos de la época. Las posiciones ideológicas, generacionales y de “escuela de pensamiento” son bastante conocidas; sin embargo, en este trabajo sugiero que aún no se ha reflexionado suficientemente sobre las interpretaciones que los intelectuales dieron a sus intervenciones públicas y sus diferentes maneras de definir el papel del intelectual. En este artículo mantengo que las definiciones teóricas se pueden sintetizar en tres grandes modelos característicos del período: el intelectual “individualizado”, el intelectual “colectivo” y el intelectual “masificado”.

Palabras clave: Transición política, intelectual individualizado, intelectual colectivo, intelectual masificado.

Abstract: During the Spanish political transition intellectuals played an important role in ideological debates. Ideological, generational and “school of thought” positions are already well-known. However, in this article I shall argue that little attention has been paid to the interpretation intellectuals’ gave of their actions, that is, their different definitions of the intellectual’s role. In this article I shall suggest that, in this period, theoretical definitions can be categorized into three main models: the “individualized” intellectual, the “collective” intellectual and the “massified” intellectual.

Key words: Political transition, individualized intellectual, collective intellectual, massifies intellectual.